Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 3 juli 2011

Cookie rabarberpaj

Den här pajen påminner lite om amerikanska cookies som jag älskar. Den syrliga rabarbern tillsammans med de krispiga nötterna och det söta, kolasmakande muscovadosockret går fantastiskt bra ihop!

Cookie rabarberpaj
500 g rabarber
70 g pekannötter (jag tog hasselnötter istället)
100 g rumsvarmt smör
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl + 3/4 dl ljust muscovadoråsocker
1 krm salt
1 msk majsstärkelse (Maizena)

1. Hacka nötterna grovt. Lägg smör, mjöl, bakpulver, 1 dl muscovadoråsocker, nötter och salt i en bunke. Blanda ihop med händerna till en sammansatt och smidig deg.
2. Skala av det yttersta skiktet på rabarbern och skär stjälkarna i ca 1 cm stora bitar. Fördela rabarbern i en pajform (ej av aluminium eftersom oxalsyran i rabarber frigör aluminium och drar till sig det, vilket gör det skadligt att äta). Strö över 3/4 dl muscovadoråsocker och majsstärkelse och blanda runt.
3. Fördela degen över rabarbern i oregelbundna bitar.
4. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 25 minuter.

Servera med vaniljvisp, vaniljglass eller lättvispad grädde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar