Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

fredag 28 december 2012

Mina spröda pepparkakor

I år har jag komponerat mitt eget recept på pepparkakor och kommer definitivt att använda det igen. Det här receptet ger oemotståndligt spröda och kryddiga pepparkakor, precis som jag vill ha dem. Degen är lättarbetad och går lätt att kavla riktigt tunt.

Spröda pepparkakor
200 g rumstempererat smör
2 1/2 dl strösocker
1/2 dl farinsocker
1 1/2 dl ljus sirap
3/4 dl vispgrädde
1/2 dl vatten
1 msk malen kanel
1/2 msk malen ingefära
1/2 msk malen nejlika
1 1/2 tsk malen kardemumma
2 tsk citronsaft
1 1/2 tsk bikarbonat
ca 7 1/2 dl vetemjöl

1. Rör ihop smör, socker och sirap ordentligt.
2. Blanda vispgrädde, vatten och kryddorna i en kastrull. Koka upp och blanda vätskan med smörblandningen. Tillsätt citronsaften.
3. Blanda bikarbonat och vetemjöl och knåda in det i degen lite i taget tills den blir lättarbetad men inte för hård. Degen får gärna vara lite lös, den kommer att bli fastare när den får vila.
4. Forma en rulle av degen, plasta in och låt vila svalt i minst ett dygn, gärna längre.
5. Kavla ut degen tunt på mjölat bakbord. Tryck ut önskade figurer med pepparkaksmått. Flytta över pepparkakorna på smörade bakplåtar (blir snyggare och godare än att grädda på bakplåtspapper).
6. Grädda i 200-225 grader ca 5 minuter. Passa noga så att de inte bränns, tiden beror på tjocklek och storlek på pepparkakorna. Låt svalna på plant underlag.

Att garnera pepparkakorna med kristyr gör dem extra goda och festliga!

Kristyr
4 dl florsocker
1 äggvita
1 tsk ättiksprit eller citronsaft

1. Vispa eller rör ihop ingredienserna kraftigt tills kristyren blir jämn och blank.
2. Lägg kristyren i en spritspåse och låt fantasin flöda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar