Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 21 oktober 2012

Knäckig äppelpaj

Som en del av er kanske har märkt har jag haft ett uppehåll med bloggandet i några månader. Det beror bland annat på att jag haft fullt upp med flytt från Stockholm till Karlskoga, nytt jobb m.m. Men nu ska jag försöka komma igång med bakningen och bloggandet igen!

Vi börjar med mitt favoritrecept på äppelpaj som har gått varmt nu under hösten. Den är enkel och snabb att göra och blir söt och god med en knäckig yta.

Knäckig äppelpaj
5 äpplen
1 tsk kanel
100 g smör
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
1 ägg

1. Skala, kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor.
2. Smörj en pajform med lite smör och lägg i äppelklyftorna. Strö över kanel.
3. Smält smöret och låt svalna.
4. Blanda alla torra ingredienser. Rör ner det smälta smöret och ägget och blanda till en deg.
5. Bred eller klicka ut degen över äppelskivorna. Platta till den och pudra över lite kanel.
6. Grädda i 200 grader ca 40 minuter i nedre delen av ugnen. Pajen ska få en lätt gyllenbrun färg.
    Servera med vaniljvisp eller vaniljglass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar