Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

lördag 25 juni 2011

Jordgubbstårta

Ingen midsommar utan jordgubbstårta! Jag gjorde en sockerkaksbotten och fyllde den med jordgubbar, vaniljkräm och grädde. Låt gärna tårtan stå en stund och gotta till sig innan den ska ätas, så blir den saftig och god.

Tårtan innan locket läggs på
Min jordgubbstårta
Tårtbotten:
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

1. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
2. Smält smöret och rör i mjölken. Blanda det med äggsmeten.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i äggsmeten.
4. Häll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
5. Grädda i 175 grader i ca 25 minuter.
6. Låt svalna och dela i två bottnar.

Fyllning:
1/2 dl jordgubbssylt
2 msk hallonsaft
2 dl vaniljkräm
3 dl vispgrädde
1 liter färska jordgubbar

1. Lägg den undre delen av tårtbottnen på ett tårtfat och pensla på saft.
2. Bred över ett tunt lager med jordgubbssylt.
3. Vispa grädden och blanda lite av den med vaniljkrämen. Bred ut krämen över sylten.
4. Skiva ungefär hälften av jordgubbarna och fördela dem över vaniljkrämen. Strö lite socker ovanpå.
5. Lägg på den övre tårtbottnen, pensla med saft och täck hela tårtan med grädde.
6. Garnera med resterande jordgubbar och riven mörk choklad.

2 kommentarer:

  1. Det var bland det läckraste jag sett! Och säkert smakade den lika gott som den ser ut att göra!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera