Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

onsdag 15 juni 2011

Grovt hasselnötsbröd

Det här goda surdegsbrödet experimenterade jag fram idag, det blev riktigt lyckat och något som jag absolut kommer att baka igen. Om du inte vill använda surdeg borde det gå bra att utesluta den och istället använda dubbla mängden jäst. Då kan du korta ner jästiden, förutsatt att du använder fingervarmt vatten istället för kallt.

Grovt hasselnötsbröd
12 g jäst
1/2 dl surdeg av råg
2 1/2 dl kallt vatten
1/4 dl olja
1 msk brödsirap
1 tsk salt
1 dl havregryn
1/2 dl rågkross
1/2 dl vetekross
1/2 dl vetekli
1 dl grahamsmjöl
1 dl rågsikt
2 dl fullkornsvetemjöl
1 dl hasselnötter

1. Lös upp jästen i det kalla vattnet. Blanda i övriga ingredienser och knåda i bakmaskin eller med elvispens degkrokar ca 10 minuter, tills degen är elastisk.
2. Låt jäsa övertäckt i minst 90 minuter.
3. Knåda degen lätt och lägg den i en avlång brödform.
4. Låt jäsa ytterligare i minst 60 minuter.
5. Sätt ugnen på 250 grader.
6. Ställ in brödet och sänk direkt värmen till 200 grader. Grädda i ca 25 minuter.

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är! Jag skulle gärna baka något av dina bröd men jag har inte alla de där torr-ingredienserna hemma! Det kanske man bara har när man bakar så mycket som du gör! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag kan rekommendera att du köper det om du vill börja baka mer, det blir så gott! Och det har ju lång hållbarhet om det inte blir av så ofta :) Men det går bra att bara använda vanligt vetemjöl när man bakar också, men då blir det inte lika nyttigt förstås. Kram

    SvaraRadera