Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

torsdag 27 januari 2011

Annelis filmjölkslimpa

Imorse var jag uppe tidigt och kände för nybakat bröd till frukost. På vardagarna när det inte finns så mycket tid för jäsning är den här limpan perfekt. Man slänger ihop smeten på 10 minuter och sedan är det bara att vänta på att den gräddas, allt är klart på en timme!

Jag har utgått från Leilas recept på turbosnabb filmjölkslimpa men gjort om det ganska friskt och lagt till sådant som jag tycker är gott. Den här limpan blir aldrig densamma från gång till gång, det beror lite på vilka mjölsorter, gryner, nötter och frön jag har hemma för tillfället. Solrosfrön är något som jag gillar i bröd, men i just den här limpan utesluter jag dem eftersom de blir blågröna på grund av reaktionen med bikarbonatet. Annars går det utmärkt att variera receptet på alla tänkbara sätt, låt fantasin flöda!

Annelis filmjölkslimpa
4 dl filmjölk
3/4 dl mörk sirap
1 dl hasselnötter
½ dl russin
1 dl linfrön
1 dl lingonsylt
1 dl rågkross
1 dl vetekross
1 dl havregryn
1 dl fruktmüsli
½ dl rågflingor
2½ dl grovt rågmjöl
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1½ tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat
1 tsk brödkryddor

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
3. Blanda ner resten av ingredienserna i bunken.
4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform.
5. Fyll formen med smeten, strö över lite havregryn och grädda brödet i mitten av ugnen i ca 45 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar