Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

torsdag 12 december 2013

Mina lingonrutor

Otroligt gott mjukt bröd med olika sorters mjöl, linfrön och lingonsylt. Om man vill att det ska gå fortare att baka kan man dubbla mängden jäst och använda fingervarm mjölk istället för kall, då räcker det med jäsning ca 40 minuter första jäsningen och 20 minuter andra jäsningen. Men jag tycker att brödet blir luftigare och godare om det får jäsa längre.

Mina lingonrutor (ca 14 st)
25 g jäst
4 dl kall mjölk
1/2 dl olja
1/2 dl mörk sirap
1 tsk salt
3 dl havregryn
3 msk hela linfrön
2 msk krossade linfrön
1 dl lingonsylt
2 dl dinkelmjöl
1 dl grovt rågmjöl
3 dl rågsikt
2-3 dl vetemjöl

1. Rör ut jästen med mjölken i en stor bunke. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta ihop degen. Den ska vara lite lös.
2. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 2 timmar.
3. Häll ut den lösa degen på mjölat bakbord, strö lite mjöl ovanpå och platta ut degen till en ca 1 cm tjock platta. Skär i bitar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
4. Låt jäsa under bakduk ca 40 minuter.
5. Grädda i 225 grader ca 12 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar