Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 17 november 2013

Snabb lingonlimpa

Lättbakat och gott bröd med lingonsylt. Det går bra att använda bara filmjölk som vätska, men eftersom jag inte hade så mycket av den varan hemma så blandade jag med gräddfil och mjölk.

Snabb lingonlimpa
2 dl gräddfil
1 dl filmjölk
1 dl mjölk
1/2 dl mörk sirap
1 dl lingonsylt
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 dl havregryn
1/2 dl krossade linfrön
1/2 dl hela linfrön
1/2 dl majsmjöl
2 dl grahamsmjöl
2 1/2 dl vetemjöl

1. Rör ihop gräddfil, filmjölk, mjölk, sirap och lingonsylt i en bunke.
2. Tillsätt resterande ingredienser och blanda till en lös smet.
3. Häll smeten i en smord avlång bakform.
4. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 1 timme. Pensla brödet med ljummet vatten. Stjälp upp det på ett bakgaller och låt svalna under bakduk.

6 kommentarer:

  1. Men mums! :D Både ser och låter jättegott!
    Trevlig blogg, måste utforska den vidare bland alla dina recept *älskar att laga mat* :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen jättegod! Tack för din kommentar :)

      Radera
  2. Hej Anneli. Den ser jätte gott ut. Kan jag baka den utan lingonsylt tror du??. Hoppas det.
    Tacksam för svar.

    ///// Vera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vera! Roligt att du hittat till min blogg! Det går bra att baka den utan lingonsylt, i så fall föreslår jag att du ökar mängden sirap till 3/4 dl för att få lite mer sötma. Personligen tycker jag att lingonsylten bidrar mycket till den goda smaken, men den blir självklart god även utan. Lycka till!

      Radera
  3. Vad duktigt du e Anneli!! Tack för att du delar så fina goda recept med dej. Det blev jätte bra utan lingon!! // V //

    SvaraRadera
  4. Vad bra att den blev lyckad. Kul att du uppskattar min blogg och tack för dina snälla ord!

    SvaraRadera