Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

fredag 26 april 2013

Pinocchiotårta

I onsdags fyllde jag 28 år och firade med en tårta som nog är ganska vanlig men som jag själv aldrig gjort förut. Jag brukar alltid göra gräddtårtor eller prinsesstårta men i år testade jag den här med maräng. Det är som en sockerkaksbotten med marängtäcke som man gör i långpanna, delar och fyller med i princip vad man vill, t ex grädde och skivade bananer, jordgubbar, hallon, blåbär, krossad ananas eller hackad daim. Jag hade hallongrädde (i brist på riktiga hallon blandade jag grädden med hallonsylt) och lemon curd; somrigt, friskt och gott!

Pinocchiotårta
Kaka:
75 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
4 äggulor
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
3 msk mjölk

Maräng:
4 äggvitor
2 dl strösocker
ca 35 g mandelspån

Fyllning:
3 dl vispgrädde
Hallon/hallonsylt
Lemon curd

1. Separera äggen och lägg vitorna i en bunke och gulorna i en annan.
2. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret under vispning och vispa 2-3 minuter till en fluffig marängsmet.
3. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt en äggula i taget under vispning. Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner i smeten. Tillsätt mjölken och rör försiktigt till en jämn smet.
4. Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper. Det ska bli ett tunt lager. Bred över marängen och strö över mandelspånen.
5. Grädda i nedre delen av ugnen i 150 grader ca 30-40 minuter. Låt svalna.
6. Vänd kakan upp-och-ner på en stor bricka eller plåt. Det går lättast att lägga ett bakplåtspapper över kakan och lägga en plåt ovanpå och sedan vända på långpannan. Dela kakan på mitten.
7. Vispa grädden och blanda med hallon eller sylt i önskad mängd.
8. Bred ett tunt lager lemon curd över den ena kakdelen. Bred grädden över och lägg på den andra delen med marängen uppåt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar