Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 19 mars 2012

Morotslimpa

Jag älskar att använda morötter i både matlagning och bakning. Morötter i matbröd ger en fin färg och brödet blir saftigt och fiberrikt. Nu har jag äntligen hittat den perfekta balansen av ingredienser och mängder som ger det ultimata morotsbrödet.

Min morotslimpa
25 g jäst
2 dl vatten
1 dl mjölk
1 msk olivolja
1 tsk salt
1 msk flytande honung
1/4 dl hela linfrön
1/4 dl krossade linfrön
2 1/2 dl finrivna morötter
1/2 dl vetekross
1 1/2 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
ca 1 dl vetemjöl
Flingsalt och blandade frön som dekoration

1. Värm vatten och mjölk till 37 grader. Lös upp jästen i vätskan i en bunke. Tillsätt olja, salt, honung, linfrön, morot, vetekross och havregryn. Låt stå och svälla i ca 10 minuter. 
2. Blanda i de olika mjölsorterna och arbeta degen smidig. Det gör inget om degen är lite lös.
3. Låt jäsa under bakduk ca 45 minuter. 
4. Smörj eller lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform. Häll degen i formen och strö över flingsalt och frön, t.ex. linfrön, sesamfrön, solroskärnor och pumpakärnor. Tryck till degen lätt.
5. Låt jäsa under bakduk ca 25 minuter.
6. Ställ in brödet i 225 graders ugnsvärme och ställ in en skål med vatten eller isbitar på botten av ugnen. Sänk värmen till 200 grader när brödet börjar få färg. Ta ut det efter 30 minuter och lossa det från formen. Ställ in brödet direkt på ugnsgallret och grädda det i ytterligare 10-15 minuter. Täck med aluminiumfolie om brödet börjar få för mycket färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar