Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 19 mars 2012

Mina hönökakor

Platta, mjuksega brödkakor som jag gillar att äta varma med bara smör på. Originalreceptet innehåller inget annat mjöl än vetemjöl men här kommer min variant som ger ett lite grövre och nyttigare bröd.

Mina hönökakor (4 st)
12,5 g jäst
2 1/2 dl fingervarm mjölk
1/4 dl olja (eller 25 g smält smör)
1 msk ljus sirap
1/2 tsk salt
1 tsk malda brödkryddor
1 dl havregryn
1 dl grahamsmjöl
4 dl rågsikt
1-2 dl vetemjöl

1. Smula ner jästen i en degbunke och lös upp den med mjölken. Tillsätt resterande ingredienser och arbeta degen blank och smidig. Strö över lite mjöl och låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
2. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den väl. Tillsätt eventuellt mer mjöl. Dela degen i fyra bitar. Låt dem jäsa på lätt mjölad arbetsbänk under bakduk ca 25 minuter.
3. Kavla ut bitarna till stora kakor, ca 30 cm i diameter. Lägg kakorna på plåtar med bakplåtspapper. Nagga dem med brödnagg eller gaffel.
4. Grädda kakorna i 275 grader, ca 5 minuter. Låt svalna under bakduk på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar