Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 28 augusti 2011

Baguetter med vitlökssmör

Det här är mitt eget recept på baguetter. De är lätta att göra och är godast att servera nybakade med vitlökssmör.

Mina baguetter
25 g jäst
2 1/2 dl vatten, 37 grader
1 tsk salt
1 msk olivolja
1 msk flytande honung
2 dl havregryn
1 dl fint rågmjöl
2 dl rågsikt
ca 2 dl vetemjöl

1. Lös upp jästen med vattnet i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser.
2. Arbeta samman degen ordentligt, gärna i bakmaskin eller med hjälp av elvispens degkrokar. Ju mer degen knådas, desto luftigare blir baguetterna.
3. Låt jäsa under bakduk i ca 30-60 minuter.
4. Stjälp upp degen (den ska vara kladdig) på mjölat bakbord och dela den i två delar. Forma försiktigt två baguetter, vrid dem ett varv och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
5. Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
6. Grädda i 225 grader ca 25 minuter.

Eriks vitlökssmör
50 g smör eller margarin
1 vitlöksklyfta
salt

1. Mosa smöret/margarinet mjukt med en gaffel.
2. Pressa i vitlöksklyftan. Salta.
3. Rör ihop med gaffeln.
4. Gör en rulle av vitlökssmöret.
5. Låt stå svalt en stund före servering.

1 kommentar:

  1. Mums det brödet med smöret skulle jag kunna leva på!!!

    SvaraRadera