Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

fredag 24 januari 2014

Kolacookies med karamelliserad mjölk

De här kakorna får sin goda kolasmak av karamelliserad mjölk, alltså färdigkokt kondenserad mjölk. Sältan från flingsaltet ger en extra dimension till kolasmaken. Eftersom kakorna inte innehåller bakpulver kunde jag också använda min fina kakstämpel som jag fick i julklapp. Roligt bak med ett snyggt och smarrigt resultat!

Kolacookies (30 st)
100 g rumsvarmt smör
2 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
en nypa salt
ca 3/4 dl karamelliserad mjölk
2 1/2 dl vetemjöl
Flingsalt

1. Rör ihop smör, socker, salt och karamelliserad mjölk.
2. Tillsätt mjölet och blanda snabbt ihop till en deg. 
3. Forma bollar av degen och rulla dem i lite flingsalt. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Platta till bollarna med handen eller stämpla med kakstämpel.
4. Grädda i 175 grader i 10-12 minuter, tills de börjar få lite färg. 

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Måste bara skicka en hälsning till dig och tacka för en grym blogg. Jag har bakat flera av dina recept, alltifrån filmjölkslimpa till morotssoppa (som jag gjorde igår, supergod!)

    Så fortsätt med ett bra jobb, du kommer ha en trogen läsare här ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Josefin! Tack så mycket för din fina kommentar, vad glad jag blir!! Det är alltid roligt att kunna inspirera andra. Skriv gärna igen om du har kommentarer på recepten som du provat!

      Radera