Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

fredag 3 januari 2014

Pepparnötter

En klassisk julkaka med kardemumma, kanel och ingefära. Jag brukar ta lite extra av kryddorna eftersom jag tycker att det ska vara ordentligt kryddigt. Traditionellt garnerar man kakorna med mandel, men det blir minst lika gott utan. Kakorna kom till på medeltiden genom att man rullade kulor av överbliven pepparkaksdeg och gräddade.

Pepparnötter (ca 30 st)
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
1/2 msk ljus sirap
1/2 ägg
1/2 tsk kardemummakärnor
1 tsk malen kanel
1/2 tsk malen ingefära
1 tsk bikarbonat
ca 3 1/2 dl vetemjöl
Ev. 15 skållade, skalade och halverade sötmandlar

1. Rör ihop smör, socker och sirap. Tillsätt ägg.
2. Stöt kardemummakärnorna i en mortel. Tillsätt dem och de övriga kryddorna samt mjölet blandat med bikarbonatet. Arbeta ihop degen.
3. Rulla degen till bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Stick eventuellt ner en mandelhalva i varje kaka. 
4. Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar