Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 30 januari 2011

Tårta

I helgen var jag på födelsedagskalas med mycket god mat och inte minst en jättegod tårta (bilden). Tyvärr har jag inte receptet på den men jag delar med mig av ett recept på en tårta som jag har hittat på själv.

Annelis supergoda gräddtårta
Tårtbotten:
4 ägg
1½ dl strösocker
1½ dl vetemjöl

Fyllning:
5 dl vispgrädde
2 dl vaniljkräm
2 dl chokladmousse
1 dl hallonsylt
2 bananer
12 maränger

Garnering:
T.ex. frukt, bär, godis

1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
2. Vänd försiktigt ner vetemjölet.
3. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter och häll i smeten.
4. Grädda tårtbottnen i mitten av ugnen i 200 grader i 10-15 minuter.
5. Låt bottnen svalna och dela den sedan i tre jämna skivor.
6. Mosa den ena bananen och blanda med sylten. Skiva den andra bananen, vispa grädden och gör vaniljkräm och chokladmousse (helst från grunden men har man bråttom går det bra med pulvervarianterna också..)
7. Bred vaniljkräm på den första tårtbotten, lägg på bananskivor och bred över chokladmoussen.
8. Lägg på nästa tårtbotten och bred över sylten med mosad banan. Bred på ca 2 dl vispad grädde och strö över krossade maränger.
9. Lägg på nästa tårtbotten och bred över resten av grädden.
10. Garnera med valfri garnering. Jag brukar föredra frukt och bär som jordgubbar, kiwi och mandarinklyftor men även godis som geléhallon, dajmkulor eller riven choklad blir snyggt och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar