Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

tisdag 25 januari 2011

Schweizernötkaka

I helgen var både jag och Erik sugna på schweizernötkaka. Det är en söt och mastig kaka men det är ändå otroligt svårt att sluta äta!

Sagolik schweizernötkaka
2 ägg
2 dl ströocker
1 dl råsocker
100 g finhackade sötmandlar och/eller hasselnötter
1,25 dl vetemjöl
100 g smält smör

Topping:
200 g schweizernötchoklad
7 msk vispgrädde
1 msk smör

Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda ner de finhackade nötterna, mjölet och sist det smälta smöret. Se till att smeten är jämn. Häll smeten i en smord rund kakform, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader ca 25-30 minuter till lätt gyllenbrun färg. Ta ut kakan och låt den svalna något.
Smält chokladen i en kastrull på låg värme. Rör ner grädden och till sist smöret i chokladen. Bred toppingen på kakan och låt den svalna i kylen. Vispad grädde är gott till!

4 kommentarer:

  1. Min favorit! Mums! /Sofia

    SvaraRadera
  2. Jag ska göra denna till mina kollegor tills på måndag! Har du något tips du kan dela med dig av som inte framgår av receptet?

    SvaraRadera
  3. Kul, de kommer garanterat att fråga dig om receptet :) Kakan är enkel att göra, var bara försiktig när du smälter chokladen så att du inte bränner den på för hög värme! En kollega till mig gjorde det misstaget.. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Tack! Om de vill ha receptet hänvisar jag dem till denna blogg :)

    SvaraRadera