Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 30 januari 2011

Pizza

I fredags blev det pizza till middag och jag tror faktiskt att det blev den godaste någonsin! Botten blev perfekt, vilket troligtvis berodde på att jag gjorde degen på morgonen och lät den kalljäsa över dagen. Jag testade också att pensla pizzakanterna med olivolja innan gräddningen, vilket gjorde dem härligt frasiga. Det bästa med hemmagjord pizza är ju naturligtvis att man kan lägga på precis vilken fyllning man vill, det går inte att misslyckas!

Min favoritpizza (1 plåt)
Deg:
12 g jäst
2½ dl kallt vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl

Fyllning:
Tomatpuré
Chilisås
Riven ost
Ca 150 g rökt skinka
1 tomat
5 färska champinjoner
1 gul lök
1 burk ananas
1 banan
Pizzakrydda
Curry
Flingsalt

1. Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet.
2. Tillsätt strösocker, flingsalt och olivolja.
3. Tillsätt grahamsmjöl och lite vetemjöl i taget och knåda degen i maskin eller med elvispens degkrokar tills den är elastisk. Strö över lite vetemjöl, täck bunken med plastfolie och jäs i kylskåpet över dagen. 

4. Kavla ut degen tunt på mjölat bakbord och lägg den på en plåt med bakplåtspapper.
5. Bred på ett tunt lager av tomatpuré blandat med chilisås. 
6. Pensla pizzakanterna med olivolja.
7. Strö över den rivna osten.
8. Skiva ingredienserna och lägg på pizzan.
9. Krydda med pizzakrydda, curry och flingsalt.
10. Grädda i mitten av ugnen i 250 grader i ca 10 minuter.  

Servera gärna med bearnaisesås och pizzasallad.

Här är mitt absoluta favoritrecept på pizzasallad, den smakar nästan som på pizzerian!

Pizzasallad
Ett litet vitkålshuvud (ca 7 dl när den är strimlad)
2 msk olivolja
1½ msk vitvinsvinäger
½ tsk salt
2 krm svartpeppar

1. Strimla vitkålen (jag brukar hyvla med osthyvel, men det går också bra att använda kniv)
2. Krama vitkålen lite med händerna så blir salladen mjuk och saftig.
3. Blanda med olja, vinäger, salt och peppar och smaka av.
4. Låt stå i kylskåp minst 2 timmar innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar