Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

onsdag 26 januari 2011

Karré i lergryta

Igår fick jag idén att jag skulle damma av min gamla lergryta. Av någon anledning används den inte så ofta men varje gång jag lagar mat i den inser jag hur enkelt det är och hur gott det faktiskt blir! Jag hade en bit karré hemma och slängde ner den tillsammans med lite annat gott, ställde in i ugnen och lite senare var middagen färdig. Fantastiskt!

Karré i lergryta (2 port)
ca 400 g karré
5 potatisar
8 broccolibuketter
2 morötter
1 gul lök
Salt och pepparmix

Marinad:
1½ dl vatten
½ msk köttfond
½ msk soja
½ tsk ingefära

1. Lägg lergrytan i kallt vatten ca 30 minuter.
2. Blanda ingredienserna till marinaden i en skål och lägg i köttet.
3. Skala morötter, potatis och lök och skär i lagom stora bitar.
4. Salta och peppra karrén.
5. Lägg alltsammans i lergrytan och häll marinaden över köttet.
6. Lägg på locket och ställ in lergrytan i kall ugn. Sätt ugnen på 250 grader och låt stå i ugnen ca 1,5 timme.

Jag gjorde också en sås på skyn från lergrytan, genom att koka upp den med grädde och lite mjölk. Servera gärna med äppelmos, syltlök och svart vinbärsgelé!




Grytan innan den ställs in i ugnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar