Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

tisdag 25 januari 2011

Frukostfrallor

Jag älskar nybakat bröd till frukost och eftersom jag har ett jobb där jag ofta börjar lite senare på förmiddagen så hinner jag ofta med ett brödbak på morgnarna. Jag gör ofta om recept på vitt bröd till nyttigare varianter med mer fullkorn, grövre mjöl och gryner. Dels för att jag tycker att det är godare och dels för hälsans skull. Det här är ett recept som jag har experimenterat fram själv och vad slår egentligen nybakade frallor?

Annelis frukostfrallor (12 st)
1/4 dl olja
2½ dl vatten
25 g jäst
1 tsk salt
2 dl havregryn
1 dl solroskärnor
2 dl rågsikt
1 dl grahamsmjöl
3 dl vetemjöl

Blanda olja och vatten i en kastrull och värm till 37 grader. Lös upp jästen i en bunke med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt och övriga ingredienser men spar lite vetemjöl till utbakningen. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig. Dela degen i 12 delar och rulla varje del till en bulle. Ställ dem på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa övertäckta i ca 30 minuter. Grädda mitt i ugnen i 250 grader i ca 10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

1 kommentar:

  1. Kommer man och hälsar på hos dig måste det vara ungefär som att komma på hotellfrukost! Lyxhotellfrukost!!

    SvaraRadera