Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

onsdag 26 januari 2011

Fudgekaka

Fudgekaka är en av mina absoluta favoriter, som ni kanske förstår eftersom jag till och med döpt min blogg efter den :) Därför måste jag naturligtvis dela med mig av receptet!

Fudgekaka
300 g smör eller margarin
4½ dl socker
3 ägg
1½ dl kakao
2 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver

Glasyr:
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 g mörk choklad
100 g smör eller margarin


  1. Sätt ugnen på 175ºC.
  2. Klä en långpanna med bakplåtspapper.
  3. Smält matfettet i en kastrull. Rör ner socker och ägg.
  4. Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål. Rör ner dem och arbeta massan slät.
  5. Bred ut jämnt i långpannan och grädda kakan 15-20 minuter. Låt kallna.
  6. Gör glasyren: Blanda alla ingredienser utom matfettet i en kastrull. Tänk på att bryta chokladen i mindre bitar. Låt massan koka tills den tjocknar ca 10-15 minuter. Tag av från värmen och blanda ner det kalla matfettet i bitar.
  7. Bred glasyren över kakan och ställ den svalt att stelna.
  8. Skär kakan i rutor.
Fudgekakan är god att äta som den är men ännu godare med vispad grädde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar