Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

torsdag 28 april 2011

Sesamknäcke

En kruskavel är något som har stått på min önskelista länge och nu när jag äntligen har fått en kan jag inte få nog av att baka med den. Det här knäckebrödet är också något som jag inte kan få nog av!

Sesamknäcke
2 1/2 dl filmjölk
25 g jäst
1/2 dl rapsolja
1 msk brödsirap
1 tsk salt
4 dl grahamsmjöl
3-4 dl vetemjöl
Sesamfrön
Flingsalt

1. Värm filmjölken till 37 grader. Rör ut jästen med filmjölken i en bunke. 
2. Tillsätt olja, sirap, salt, grahamsmjöl och det mesta av vetemjölet. Spara lite till utbakningen.
3. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa ca 30 minuter. 
4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela den i 10 bitar. Kavla ut bitarna så tunt som möjligt till stora kakor. Kavla sist med kruskavel. Har du ingen kruskavel går det bra att nagga bröden med en gaffel.
5. Lägg brödkakorna på plåtar med bakplåtspapper. Pensla med vatten och strö över sesamfrön och flingsalt. 
6. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader 10-15 minuter, tills de fått färg och blivit spröda. Låt bröden svalna på galler. Bryt i bitar. 

3 kommentarer:

  1. Åå har du fått en kruskavel nu! Det var mer än jag visste! =)

    SvaraRadera
  2. Jaa den är helt fantastisk :)

    SvaraRadera
  3. Då måste du baka något med din krusis när jag kommer och hälsar på!

    SvaraRadera