Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

tisdag 4 december 2012

Godaste lussekatterna

I år testade jag att baka mina lussekatter med fördeg och det blev mina godaste lussekatter någonsin. Att baka med fördeg tar lite extra tid men är absolut värt det. Lussekatterna blev gudomligt mjuka och luftiga och inte ett dugg torra. Kardemumma i degen gör lussekatterna ännu mer oemotståndliga!

Lussekatter med fördeg
Fördeg:
25 g jäst för söta degar
2 1/2 dl mjölk
1 kuvert saffran (0,5 g)
1/2 tsk salt
3 dl vetemjöl

1 dl strösocker
1/2 dl vit sirap
75 g mjukt smör
125 g kesella (1/2 burk)
1 litet ägg
2 tsk kardemumma
ca 4 dl vetemjöl

Ägg och mjölk till pensling
Russin

1. Värm mjölk och saffran till max 37 grader. Lös upp jästen i degvätskan i en bunke. Tillsätt salt och vetemjöl till fördegen. Rör om ordentligt och låt stå övertäckt på varm plats i ca en timme. Det ska börja bubbla lite i degen.
2. Blanda i övriga ingredienser och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
3. Blötlägg russinen i vatten i minst 20 minuter. Det görs för att de inte ska dra åt sig vätska från degen och göra lussekatterna torra.
3. Arbeta degen smidig på mjölat bakbord och dela den i 30 delar. Rulla till smala längder och forma lussekatter. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Tryck ner russin i lussekatterna.
4. Jäs i ytterligare 30-40 minuter under bakduk.
5. Vispa upp ägget och blanda det med en matsked mjölk. Pensla lussekatterna med blandningen.
6. Grädda i 225 grader 8-10 minuter tills de fått fin färg. Låt svalna på galler under bakduk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar