Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

onsdag 25 maj 2011

Mitt nyttiga fullkornsbröd

Här har jag gjort om receptet på "Anna Skippers nyttiga bröd" utifrån vilka ingredienser jag hade hemma och vad jag själv tycker är gott. Resultatet blev ett saftigt och välsmakande bröd som man kan äta med gott samvete!

Mitt nyttiga fullkornsbröd
2 1/2 dl fullkornsvetemjöl (kan bytas ut mot dinkelmjöl)
1 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl rågsikt
1 dl fiberrika havregryn
3/4 dl rågkross
1/2 dl vetekross
1/2 dl vetekli
1/2 tsk havssalt
2 tsk bikarbonat
1 msk brödkryddor
5 dl filmjölk
1/4 dl mörk sirap

1. Blanda alla torra ingredienser.
2. Rör ner fil och sirap och blanda till en jämn smet.
3. Häll smeten i en avlång bakform med bakplåtspapper. Strö över sesamfrön och havregryn.
4. Grädda i 175 grader ca 80 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar