Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

söndag 29 maj 2011

Magnifika muffins

När jag gör muffins gör jag ofta flera olika smaker på samma gång. Det är enkelt genom att använda ett grundrecept, fylla formar med smeten och sedan trycka ner de olika fyllningarna innan de gräddas. Den här gången gjorde jag fyra olika sorter med blåbär, mörk choklad, russin och Marabou Polka som fyllning. Det här receptet ger luftiga och saftiga muffins!

Muffins
100 g smör
2 dl mjölk
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Exempel på fyllning:
Bär (t.ex. blåbär, hallon, körsbär, smultron)
Frukt (t.ex. banan+choklad, äpple+kanel, apelsinsaft)
Choklad (mörk, ljus, vit eller smaksatt)
Russin
Godis (t.ex. dumle, polly, hackade polkagrisar)

1. Smält smöret och tillsätt mjölken.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
3. Rör ner den ljumma vätskan.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt. Vänd ner det i smeten.
5. Placera ut 18 små muffinsformar på en plåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
6. Tryck ner valfri fyllning i muffinsarna.
7. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader ca 12 minuter.

Muffinsarna med en fördjupning i mitten
är vita kladdkaksmuffins, se recept nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar